Obojętnie po jakiej jeździmy nawierzchni i jak bardzo uważamy, prędzej czy później na pewno przebijemy dętkę. Jest jednak pewne rozwiązanie – to tzw. opony tubeless. Popularność tego rozwiązania bezustannie wzrasta – czy słusznie?
Okazuje się, że można w ogóle wyrzucić dętkę, zmienić opony i obręcze na takie przeznaczone do systemu bezdętkowego. Wielu rowerzystów ma mieszane uczucia co do opon tubeless, ponieważ mogą występować ich nieszczelności, potrzebne jest posiadanie odpowiedniej pompki i pamiętanie o dolewce mleka.
System opon tubeless: czy warto?
O co chodzi z tym systemem bezdętkowym? Z grubsza to bardzo proste – zwykłą oponę z dętką zastępuje się oponą bezdętkową, w której znajduje się specjalne mleczko uszczelniające, którego bazą jest najczęściej lateks. Ten w momencie przebicia, czyli gwałtownej zmiany ciśnienia, błyskawicznie zastyga w danym miejscu, tworząc od środka elastyczną i trwałą łatkę, która pozwala na dalszą jazdę. Ponoć rowerzysta często nawet nie wie, że uszkodził oponę…
Co ciekawe, koło pod tubeless jest obecnie najszybszą wersją ogumienia szosowego (szybsze niż to na “szytki” czy klasyczne opony z dętką).
Jak podkreśla wielu praktyków, zaletą tego systemu jest to, że wyjeżdżając na trening, możemy wziąć ze sobą tylko pompkę czy nabój. bo jeżeli przebijemy koło, to mleko wlane do środka powinno bardzo szybko uszczelnić miejsce przebicia, więc oponę trzeba ewentualnie dopompować.
Jest jednak jedno “ale” – trzeba liczyć się z tym, że czasem system może zawieść, a wtedy potrzebujemy albo całkiem pokaźnego zestawu ratunkowego (zapasowego mleczka, klucza do odkręcania środka wentyla, rękawiczek lateksowych, szpilki do przeciągania włókna, włókien do łatania… W ostateczności możemy zabrać ze sobą dodatkową dętkę – trzeba wtedy wyjąć wentyl tubeless i zamontować dętkę w zwykły sposób.
Na pewno zaletą opon bezdętkowych jest to, że przy wysokim ciśnieniu nie mają szans, aby ześlizgnąć się z rantu obręczy. Lepiej chronią przed przebiciem (inna guma + mleczko) oraz pozwalają uzyskać nieco mniejszą wagę.
Więcej na temat opon tubeless -> https://www.rowertour.com/blog/opony-tubeless-w-rowerze-szosowym
Wady? Konieczność dolewania mleka co 3-4 miesiące (inaczej mleko zasycha, przestaje spełniać swoją funkcję i trudno je później usunąć), ryzyko rozszczelnienia opony przy zbyt niskim ciśnieniu oraz rozlewające się mleko przy wymianie.
Systemy utrzymywania powietrza w oponach
Warto wiedzieć, jakie są w ogóle systemy utrzymywania w oponach powietrza.
Opona + dętka: to zna każdy
UST tubeless – dedykowane obręcze (bez otworów na szprychy i ze specjalnym rantem) i opony (z dopasowaną stopką i nieprzepuszczające powietrza) trzymają ciśnienie bez pomocy mleczka uszczelniającego, „na sucho”. Rozwiązanie to jednak praktycznie wymarło przez ograniczoną dostępność kół i opon, ich wyższą masę i brak cechy automatycznego uszczelniania” przebić.
tubeless ready – również wymaga specjalnych obręczy i opon, ale są one powszechnie dostępne. W przeciwieństwie do UST, tu stosuje się mleczko uszczelniające, dzięki któremu oplot opony nie musi być całkowicie szczelny (czyt. ciężki), a ewentualne przebicia łatają się samoczynnie w czasie jazdy. Niektóre obręcze mają otwory na szprychy, które trzeba zakleić specjalną taśmą.
ghetto tubeless – rozwiązanie bardzo podobne do powyższego, ale wykorzystujące dodatkowo opaskę z rozciętej wzdłuż dętki, między oponą a obręczą. Umożliwia to uszczelnienie każdej normalnej opony i obręczy.
zestawy do konwersji tubeless – opaski nie wycina się z dętki, tylko kupuje w gotowym zestawie (oczywiście jest to droższe, ale wygodniejsze rozwiązanie).
szytki – bardzo popularne na szosie – opona i dętka stanowią jedną całość, przyklejaną do obręczy. Niezbyt to wygodne, ale podobno warte zachodu ze względu na bezkonkurencyjną kombinację masy, oporów toczenia, amortyzacji i odporności na przebicia.
Gdzie kupić opony bezdętkowe i klasyczne
Sklepów stacjonarnych i internetowych jest oczywiście bez liku. My polecamy Rowertour.com – internetowy sklep rowerowy, który prowadzony jest przez pasjonatów. Sklep posiada bardzo szeroki asortyment opon rowerowych TL i zwykłych, a także wiele innych produktów, wśród których dominują bardzo dobre marki i ciekawe promocje, m.in. na opony rowerowe. Przykładowa: https://www.rowertour.com/cecha/opony_promocja_schwalbe. Opony rowerowe dostępne są w różnych rozmiarach, a także w wielu wersjach kolorystycznych, dzięki czemu każdy z pewnością znajdzie dla siebie odpowiedni model.
Reasumując: decyzja o odpowiednich oponach do roweru to istotna kwestia. Opony decydują o bezpieczeństwie i wygodzie podczas jazdy. Ale także – w przypadku przebicia – mogą zadecydować o tym, czy ukończymy zawody lub wrócimy przed zmierzchem do domu.
Dodaj komentarz