rower

Rower nierówny rowerowi – na co zwrócić uwagę przy wyborze jednośladu?

Opublikowano: 6 listopada 2021

Wchodząc do rowerowego sklepu stacjonarnego lub internetowego, od razu rzuci się nam w oczy bogactwo oferty i szeroki wybór rowerów. Który typ wybrać – szosowy, miejski, a może idealny będzie ten górki? Na jakie elementy konstrukcyjne zwrócić uwagę? W tym artykule znajdziesz wskazówki dotyczące rowerów i ich przeznaczenia!

Już na pierwszy rzut oka widać, że rower miejski różni się od tego przeznaczonego do jazdy po górach, szosowego lub gravelowego. Inne ramy, różne parametry kół czy osadzenie kierownicy względem siodełka, to podstawowe różnice. Tak więc wybór jednośladu to podstawa, która pozwoli potem w pełni się z niego cieszyć. Tak więc rodzaj roweru ma znaczenie – jaki wybrać, aby pasował do Twoich potrzeb?

Przeznaczenie roweru, czyli jazda we właściwym kierunku

Decyzja została podjęta – kupujemy nowy rower. Tylko jaki? Aby wybrać odpowiedni rodzaj pierwszym pytaniem, na które powinniśmy sobie odpowiedzieć, jest to dotyczące jego przeznaczenia. Jeśli zamierzamy jeździć wyłącznie do pracy czy szkoły, ma to być przede wszystkim osobisty pojazd komunikacyjny, to świetnie do tego nada się rower miejski – oczywiście jeśli mieszkamy w dużej miejscowości, a nie będziemy jeździć po lasach i nieutwardzonych drogach.

Co wyróżnia rowery miejskie? Potocznie nazywana są holendrami, które mają:

  • nisko osadzone siodełka – pozwala zająć wyprostowaną pozycję podczas jazdy,
  • duże koła – często 28-calowe,
  • gięte i szerokie kierownice – by wygodnie ją trzymać, jadąc wyprostowanym,
  • wygodne szerokie siodełka – podróż ma być komfortowa w wyprostowanej pozycji,
  • lampy, błotniki i osłonę na łańcuch,
  • koszyki – to częste wyposażenie roweru miejskiego.

Nie tylko rowerem miejskim świetnie jeździ się po mieście. Jeśli nasz jednoślad ma być czymś więcej niż tylko pojazdem służącym do przemieszczania się, to model trekkingowy i crossowy będzie również dobrym pomysłem. Są one lekkie i pozwalają na szybkie poruszanie się, co może być korzystne, kiedy musimy wjechać na ulicę, gdzie jeżdżą także samochody.

Dodatkowym atutem rowerów crossowych jest ich uniwersalność – sprawdzą się zarówno w mieście, jak i w terenie. Co ważne mają one lekkie ramy, co ułatwia ich wniesienie do mieszkania lub miejsca pracy. Z drugiej strony montuje się do nich duże koła, więc łatwo się na crossie rozpędzić. Kolejną zaletą tego typu rowerów jest możliwość przyczepienie do nich dodatkowego osprzętu, jeśli zaplanujemy długą rowerową podróż.

Miłośnicy górskich wypraw na jednośladzie powinni wybrać rower górski, czyli rower MTB. To pojazdy, na których koła zakłada się opony z głębokim bieżnikiem. Rama ich jest dość ciężka i posiadają amortyzację o wysokim skoku.

Rama i jej rozmiar

Prawidłowy wybór ramy to podstawa wygodnego użytkowania roweru. Dlaczego? Jeśli wybierzemy za małą lub za dużą, to jazda będzie albo niewygodna, a w skrajnych przypadkach niemożliwa. Dodatkowo zła pozycja na rowerze może zbyt obciążyć kręgosłup, co zawsze jest niebezpieczne i grozi po pewnym czasie problemami ze zdrowiem.

Tak samo, jak w przypadku ubrań, rozmiarówkę ram oznacza się literami od XS do XL. Oczywiście trafić możemy także na rozmiary pośrednie. Pamiętajmy, że rozmiary ram powinniśmy porównywać dla konkretnego rodzaju roweru. Na przykład rama o rozmiarze S roweru górskiego ma 16 cali (41 cm) i przeznaczona jest dla osób o wzroście 162-167 cm. Z kolei rower miejski lub trekkingowy o rozmiarze S będzie miał ramę 17-calową, czyli o wymiarze 42-43 cm, która pasuje dla osób o wzroście 152-162 cm.

Wielkość i rodzaj kół

To jakie koła będą zamontowane w rowerze, zależy od jego rodzaju i przeznaczenia. Same koła, jak i opony, mogą mieć większą średnicę i szerokość. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na rodzaj bieżnika. I tak rowery górskie mają najczęściej 26-calowe koła. Z kolei turystyczne i miejskie mogą mieć koła w rozmiarze od 12 do 24 cali. Szersze opony spotyka się w rowerach górskich czy gravelach.

Położenie kierownicy i siodełka

Bez wątpienia wygoda jazdy danym rodzajem roweru związana jest z położeniem kierownicy i siodełka. Na jednośladzie miejskim poruszamy się w wyprostowanej pozycji, więc kierownica jest szeroka i ułożona wysoko, podczas gdy siedzenie osadzone jest nisko. Oczywiście oba te elementy są regulowane i to wybór ramy jest najważniejszy – siedzenie i kierownicę można dopasować do własnych potrzeb.

Bezpiecznie na rowerze

Coraz więcej osób korzysta z rowerów, by dojeżdżać do pracy czy na uczelnię. Zauważyli to ubezpieczyciele. Część z nich wprowadziła ubezpieczenie roweru – wśród nich są PZU, Aviva, LINK4 czy Nationale nederlanden. Na jaką ochronę mogą liczyć rowerzyści, którzy zdecydują się na takie ubezpieczenie?

W ramach ubezpieczenia roweru ochroną objęty jest rowerzysta, jak i jednoślad. Ubezpieczony może liczyć na assistance, czyli pomoc w naprawie roweru, NNW czy OC rowerzysty. Ubezpieczenie dotyczy także wyposażenia roweru, choćby fotelika dla dziecka – wymienia Tomasz Sowa redaktor w mubi.pl.

Pamiętajmy, że ubezpieczyć można zarówno klasyczny rower, jak i ten napędzany silnikiem elektrycznym. Cena ubezpieczenia zależy między innymi od wartości roweru, a więc także jego wieku, okresu ubezpieczenia czy wieku rowerzysty.

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
rower miejski
Rowery miejskie to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy sz...
jazda na rowerze
Jazda na rowerze to jedna z najbardziej dostępnych i popular...
rower MTB
Decyzja o zakupie pierwszego roweru MTB może być znaczącym k...
Ubezpieczenie dla rowerów
"Gdybym mogła cofnąć czas", mówi piosenka Cher. Bolesne słow...
rower do jazdy po piasku
Wybór roweru dla 40-latka do jazdy po piasku nie róż...