W gronie aktywnych Polaków (62%) znajdziemy nie tylko osoby w różnym wieku, o zróżnicowanych dochodach czy miejscach zamieszkania. Grupa ta jest również niejednolita wewnętrznie pod kątem motywacji i postaw jej przedstawicieli. W badaniu MultiSport Index 2018 udało się wyróżnić cztery charakterystyczne segmenty osób uprawiających sport lub inną formę aktywności fizycznej minimum raz w miesiącu.
Wyodrębniono segmenty: „Rekreacja!”, „Kumple z boiska”, „Być FIT” i „Proamator”. W raporcie zaprezentowano opisy poszczególnych segmentów aktywnych Polaków z ich szacowaną liczebnością w społeczeństwie:.
1. Czas przyjemności, czyli segment „Rekreacja!” – liczebność: ok. 7,4 mln Polaków.
Ta najliczniejsza w Polsce grupa osób aktywnych fizycznie nie jest zainteresowana swoimi wynikami, postępami czy rywalizacją. Po prostu świadomie – w trosce o swoje zdrowie – utrzymuje ciągłą aktywność. Rekreacyjni wybierają mniej wymagające zajęcia, takie jak jazda na rowerze, gimnastyka, nordic walking, a ich wydatki związane z uprawianiem sportu są znikome.
2. Moda na zdrowie, czyli segment „Być FIT!” – liczebność: ok. 5,8 mln Polaków.
To liczne grono orędowników mody na bycie fit deklaruje, że dba o zdrowie, a aktywność traktuje jako sposób na utrzymanie lub poprawę sylwetki. Osoby te są skłonne (w sposób kontrolowany) wydawać pieniądze na realizację swojego celu. To właśnie one należą do potencjalnych lub obecnych użytkowników obiektów sportowych typu basen,
klub fitness. Grono tych osób ciągle się powiększa i ma największy potencjał wzrostu.
3. Łączy ich piłka, czyli „Kumple z boiska” – liczebność: ok. 3,9 mln Polaków.
Aktywność fizyczna „Kumpli z boiska” przypomina tę w okresie edukacji szkolnej. Osoby należące do tego segmentu preferują sporty zespołowe, dlatego znajdziemy wśród nich amatorów nożnej, siatkówki, koszykówki, tenisa czy squasha. Wysiłek wiąże się dla nich przede wszystkim z rywalizacją sportową, która sprawia im przyjemność i jest sposobem na relaks. Nie bez znaczenia jest też aspekt towarzyski. Co ciekawe, w Polskim Związku Piłki Nożnej zarejestrowanych jest ponad 0,5 mln piłkarzy oraz 2 mln osób aktywnie uprawiających tę dyscyplinę.
4. Być pierwszym na mecie, czyli „Proamator” – liczebność: ok. 3 mln osób.
Najmniej liczny segment reprezentują najbardziej zaawansowane osoby, które w imię aktywności są skłonne do poświęceń. Pobudka o 6. rano i 10-kilometrowy bieg nawet w deszczu czy mrozie to dla nich błahostka. W tej grupie znajdziemy stałych bywalców siłowni, klubów fitness czy szkół walki, którzy odwiedzają te miejsca nawet kilka razy w tygodniu. Segment stale się rozwija, a świadczy o tym chociażby wzrost popularności maratonów i innych imprez biegowych w wielu polskich miastach.„Proamtorzy” nie szczędzą pieniędzy na swoje hobby.
Dodaj komentarz