Kliniczne badanie naukowców z Nowej Zelandii sugeruje, że spożycie cukru (glukozy lub sacharozy) łączy się ze skróceniem czasu naszej uwagi i reakcji. Badania zostały opublikowane w piśmie „Physiology & Behavior”.
Badanie dr Mei Peng z wydziału nauk o żywieniu na University of Otago jest pierwszym, które dowodzi, że cukier może nas chwilowo ogłupiać. Poprzednie badania nad wpływem glukozy na mózg dowodziły poprawy wydajności pamięci, a prace, które sprawdzały wpływ glukozy na inne procesy poznawcze (w tym koncentrację i uwagę), prowadziły do sprzecznych wyników.
Obecne doświadczenie Nowozelandczyków jest małe, ale ma swoją siłę – nie jest badaniem populacyjnym, ale klinicznym. A takie w medycynie liczą się najbardziej – zauważa Gazeta Wyborcza.
W testach brało udział 49 osób, którym podawano słodzone napoje zawierające glukozę, sacharozę (cukier stołowy), fruktozę (cukier owocowy) lub sukralozę (sztuczny środek słodzący). Badani nie wiedzieli, jaką „słodycz” piją. Tego, co kto dostał, nie wiedzieli także prowadzący doświadczenie uczeni.
Okazało się, że ci, którzy wypili glukozę lub sacharozę, mieli gorsze wyniki w testach kognitywnych niż ci, którzy otrzymali fruktozę lub sukralozę.
Więcej: www.wyborcza.pl
Dodaj komentarz